Interview Olav Steffers

Samenwerken is het toverwoord voor meer business
Olav Steffers is de rust zelve en dat na een infarct van 17 kilometer, op de A2 aan de kijkerskant, door een gekantelde vrachtwagen. Toch is hij precies op tijd voor ons interview. Kwestie van geluk, goede voorbereiding of alle expertise qua logistiek? Wij denken het laatste, Olav Steffers is namelijk DIMA (Director International Marketing & Acquisition) bij SADC (Schiphol Area Development Company), een van de krachtige motoren achter de internationale promotie van de regio Amsterdam, Haarlemmermeer /Schiphol.
We krijgen koffie en installeren de microfoon die we later met moeite terug krijgen. Zo gepassioneerd praat hij over zijn werk, over de toekomst, over Nederland en zijn Rotterdamse geheim. Olav Steffers over machtig werken
.

Werk
SADC is de gebiedsontwikkelaar van meerdere bedrijvenlocaties in de regio en we proberen voortdurend de internationale concurrentiekracht van de metropoolregio Amsterdam te versterken. Iedereen heeft daarbij zijn eigen specialiteit en kan de anderen helpen. Vanwege de mainport Schiphol kun je je voorstellen dat wij goed zijn in logistiek en aerospace maar nu bijvoorbeeld ook veel te maken hebben met datacentra die zich willen vestigen o.a. vanwege de zeer goede data infrastructuur van de regio. Internationale bedrijven die zich in ‘groot’ Amsterdam willen vestigen kunnen wij op vele manieren helpen.

Waar
SADC is op dit moment betrokken bij de ontwikkeling van 17 locaties in de Metropoolregio Amsterdam en heeft zes locaties in directe verkoop (www.sadc.nl). Allemaal met hun eigen identiteit en positionering richting doelgroepen.

Functie
SADC houdt zich bezig met projectmanagement (locaties planologisch en juridisch op orde brengen) en met de marketing & sales van de bedrijvenlocaties.
Ik ben verantwoordelijk voor de marketing en acquisitieprogramma’s van die SADC locaties.
Uiteindelijk gaat het om het actief aantrekken van nieuwe nationale of internationale partijen voor de regio. Kortom, machtig werk en ik kan mijn dag er goed mee vullen.

Amsterdam of Haarlemmermeer
Amsterdam. Dat is gewoon de Nederlandse wereldstad. Ook vanuit internationale marketing. Amsterdam met Schiphol is hèt merk dat herkend wordt in het buitenland. Als we iets aan de man brengen in Haarlemmermeer heb ik het over de noemer de Metropoolregio Amsterdam. Maar dat is toch logisch?

MeerBusiness
Natuurlijk willen wij meer business. Daarom investeer ik ook veel tijd in netwerken. Om relaties op te doen, lijntjes te leggen, vertrouwen te kweken. Want gebiedsontwikkeling is een langdurig proces en partijen werken daarbij veel meer samen dan vroeger en daarbij is netwerken heel belangrijk. En dan is MeerBusiness natuurlijk een hele prettige partij om gebruik van te maken.

Jeugd
Meer jeugd bij MeerBusiness, een prima idee. Maar de jeugd gebruikt wel veel andere kanalen om met elkaar te communiceren. Dus als MB meer jeugd wil moeten ze zich meer in die doelgroep èn in die communicatiemanieren verdiepen.

Tips
Samenwerken, samenwerken. Kijk naar de markt, kijk naar het internationale concurrentieveld dan moet je de dingen gewoon samen doen. Een voorbeeld: we hebben de laatste jaren veel aanvragen gehad van datacentra, opslag in de Cloud. Het ging daarbij steeds om dezelfde eisen en wensen t.a.v. veiligheid, stroom en continuïteit. Ik heb het initiatief genomen om partijen uit de regio bij elkaar te zetten om tot een sluitende propositie te komen richting die datacenters. Ondertussen kon de gemeente Amsterdam haar beleid meeschrijven. Dat bedoel ik met samenwerken. Een leuk resultaat van onze fantastische digitale infrastructuur is dat het hoofdkantoor van Netflix nu wel hier zit omdat er zo’n goede connectiviteit is.

Geheim?
Ik promoot het merk Amsterdam over de hele wereld maar mijn voetbalhart ligt bij Feyenoord.

Interview: Roel Heetman van X-Ray

Word ook MeerBusiness member!Word ook Member! Aanmelden nieuwsbriefNieuwsbrief
Facebook Twitter LinkedIn YouTube Flickr
Kies uw regio
MeerBusiness Nieuws
MeerBusiness Nieuws RSS
Foto's 13e MB Netwerk- en Haringparty 28 juni
&n...
Lees meer...
De 4 grootste misvattingen over BHV-trainingen
    ...
Lees meer...
De formule voor zorgeloos werkgeverschap
  ...
Lees meer...
Out of the box producten met de kracht van Dutch Design
...
Lees meer...
Kortebaandraverij Hoofddorp 15 juli
    ...
Lees meer...
   
Meer nieuws items
MeerBusiness Agenda
MeerBusiness Agenda RSS
Datum: 07-09-2017
MeerLive
Lees meer...
Datum: 12-09-2017
2e Intertraining Netwerk- en Mosselparty
Lees meer...
Datum: 14-09-2017
NOVOTEL NEIGHBORHOOD DRINKS - TAKE OFF Music Event edition!
Lees meer...
Datum: 19-09-2017
MB Circle of Connection 2017 - 2018 MeerBusiness Haarlemmermeer & Schiphol
Lees meer...
Datum: 21-09-2017
MB Landgoed Olmenhorst 1e Netwerk event
Lees meer...
Datum: 25-09-2017
MB 2.0 Netwerken & Blenden bij De Wijnzaak
Lees meer...
Datum: 27-09-2017
MB Diner "A taste of Autumn
Lees meer...
Datum: 03-10-2017
The Guts Award 2017
Lees meer...
Datum: 17-10-2017
Haarlemmermeers Ondernemerscongres
Lees meer...
Datum: 17-10-2017
SalesDIVA Masterclass
Lees meer...
   
Meer agenda items