Ondernemer van de maand: Almar Bouwman

13-05-2025

In onze voortdurende missie om de schijnwerpers te richten op de opmerkelijke ondernemers binnen de regio Haarlemmermeer en Schiphol, presenteert MeerBusiness Haarlemmermeer met trots Almar Bouwman als de nieuwe ondernemer van de maand. Deze erkenning wordt mede mogelijk gemaakt door een inspirerende samenwerking met HCNieuws, die ons helpt om elke keer opnieuw een ondernemer in het zonnetje te zetten. Voor onvergetelijke ontmoetingen en unieke leermomenten.

 

Ondernemer van de maand mei 2025 Almar Bouwman

Directeur / partner bij Schenk Makelaars B.V.

 

1. Wat zijn jouw leermomenten van de afgelopen jaren/ wat heb je meegenomen?

Dat onze tijd schaars is en de dagen, weken, maanden en jaren steeds sneller voorbij lijken te vliegen. Naast hard werken wordt het dus nog belangrijker om nog slimmer te gaan werken, zodat we meer quality-time hebben met en voor onze relaties, onze gezinnen, familie, vrienden, collega’s en uiteraard onszelf.

2. Wie was/is jouw grootste voorbeeld?

Helaas is hij er niet meer, maar mijn vader. Veel mensen laten hun leven leiden door wat andere mensen van ze denken of door wat ze denken dat andere mensen van ze denken. Nou mijn vader niet! Hij is altijd 100% zichzelf geweest en dat heb ik zeker van hem overgenomen.

 

3. Wat is jouw favoriete MeerBusiness event?

Persoonlijk hou ik niet zo van grootschalige bijeenkomsten, dus met name de wat kleinere bijeenkomsten waarbij je ook echt in contact komt met andere ondernemers.

 

4. Zou je MeerBusiness aanraden aan andere ondernemers. En zo ja, waarom?

Jazeker. Meerbusiness is laagdrempelig, waardoor je snel in contact komt met andere ondernemers. Daarnaast is het type ondernemer zeer gemêleerd, van autobedrijf tot overheid, van ZP-er tot ‘captain of industry’.

 

5. Waarover kom je graag met andere leden van MeerBusiness over in contact?

Over het algemene ondernemersklimaat in Haarlemmermeer en de directe omgeving en dan vooral over de kansen en mogelijkheden, maar ook de uitdagingen die er in de regio zijn. Uiteraard is vastgoed ook altijd een onderwerp van gesprek.

 

6. Met welke klanten werk jij/ heb jij gewerkt? Zijn er uitschieters of waar ben je trots op?

Wij werken voor een heel breed klantenspectrum: iedere ondernemer, klein tot groot, heeft of krijgt immers met vastgoed te maken. Waar wij vooral trots op zijn, is dat wij voor het merendeel van onze relaties al vele jaren mogen werken, voor sommigen zelfs al bijna 25 jaar.

 

7. Stel je bent 1 dag journalist bij HCNieuws. Waarover zou je schrijven?

Over de voor velen onbekende unieke plekken en monumentale gebouwen die onze gemeente rijk is.

8. Waar sta je over 5 jaar?

Wij zijn continue bezig met het verder finetunen en uitbreiden van onze dienstverlening, zodat wij onze relaties optimaal kunnen (blijven) ontzorgen en adviseren in een dynamische vastgoedmarkt. Onze huidige dienstverlening is al zeer uitgebreid, maar over 5 jaar zijn wij full-service tot in de kleinste details met nog steeds onze relaties centraal.

 

9. Welk advies wil jij de jeugd meegeven?

Een gezonde Work-Life-balance is zeker belangrijk, maar ga na afronding van je opleiding eerst eens vol aan de slag om te ervaren hoe leuk en leerzaam (fulltime) werken kan zijn. Een dag in de week minder werken kan altijd nog als je dat verdiend hebt! En…. kies een baan die je echt leuk vindt/lijkt en niet één die het beste verdient.

 

10. Welk advies heb jij voor de andere ondernemers?

Wees proactief en zelfkritisch. Hou jezelf regelmatig een spiegel voor en durf ook buiten de gebaande paden te denken.

 

11. Wie benoem jij tot ondernemer van de volgende maand en waarom?

Gunay Uslu, voormalig Staatssecretaris van Cultuur en Media en CEO van Corendon. Ooit begonnen als Nederlandse touroperator en uitgegroeid tot een wereldwijd bekend merk. Ontzettend knap en heel inspirerend!

 

12. Welke vraag heb jij voor de volgende ondernemer van de maand?


Wat zijn de plannen van Corendon als reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij met name ten aanzien van verdere groei en uitbreiding, onder andere rekening houdende met de wens van het kabinet voor zuiniger, schoner en stiller vliegen en de steeds kritisch wordende consument en het bedrijfsleven?

 

13. Vraag van Rick van Driel :Is het al tijd voor een nieuwe auto voor je vrouw? 😉
En daarnaast: hoe zie jij de toekomst voor ondernemingen zoals de onze die willen uitbreiden in Hoofddorp, nu de gemeente steeds meer industriegrond omtovert tot woningbouw? Waar moeten bedrijven dan heen? Zou de gemeente hier niet meer oplossingen voor moeten bieden?

Mijn vrouw vindt het inderdaad ook weer tijd voor een nieuwe auto! 😉

En een hele terechte vraag die je stelt. In Haarlemmermeer is er een tekort aan gronden ten behoeve van bedrijfsgebouwen. Daarnaast sluit de vraag naar en het beperkte aanbod van gronden vaak niet aan bij de wensen en mogelijkheden van MKB-bedrijven.

 

Wij zien hier zeker een belangrijke rol weggelegd voor de gemeente, maar ook marktpartijen kunnen hier een rol in nemen. Een recent voorbeeld hiervan is het initiatief van Bedrijvenpark Nieuw Vennep Zuid. Naast de schaarste zijn tijd en de netcongestie ook 2 andere belangrijke punten die de ontwikkeling van toekomstige bedrijventerreinen bemoeilijken. Op de korte termijn zien wij ook beperkte mogelijkheden, maar met de creativiteit van de Haarlemmermeerse ondernemers en politiek komen er uiteindelijk zeker oplossingen.
Almar laat zien dat ondernemen meer is dan alleen bouwen aan een bedrijf – het is ook bouwen aan duurzame relaties, vertrouwen en een sterke lokale verbinding. Zijn visie op balans, zijn jarenlange loyaliteit aan klanten én zijn betrokkenheid bij de regio maken hem tot een ondernemer die denkt in generaties, niet in kwartalen. Met een scherp oog voor vastgoed, maar vooral ook voor mensen, is Almar een waardevolle schakel in het Haarlemmermeerse ondernemersnetwerk. Een ondernemer die niet per se op het podium wil staan, maar wel impact maakt – en daarmee juist hét voorbeeld is waarom we deze serie in het leven hebben geroepen.

Aanmelden nieuwsbrief

Vul je e-mailadres in om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.
Nieuwsadvertentie kopen >>