Interview met Jan Feenstra: Nieuwe Regiodirecteur Groot Zakelijk Noordwest en Lokaal Directeur Rabobank Schiphol e.o.

06-11-2024

Met een indrukwekkende carrière en een visie die ondernemers inspireert, verwelkomen we Jan Feenstra in zijn nieuwe rol bij de Rabobank als Regiodirecteur Groot Zakelijk Noordwest en Lokaal Directeur Schiphol e.o. Jan brengt niet alleen ervaring, maar ook een diepe betrokkenheid bij de uitdagingen en kansen van ondernemers in de regio. In dit interview deelt hij zijn achtergrond, ambities en zijn kijk op trends zoals digitalisering en duurzaamheid.

Kun je iets vertellen over je achtergrond en hoe jouw carrière je naar deze rol bij de Rabobank heeft gebracht?

  1. Voordat ik bankier werd, heb ik ervaring opgedaan in Private Equity, IT, e-commerce en huisstijlmanagement. In mijn eerste baan bij een Private Equity fonds werkte ik nauw samen met ambitieuze ondernemers. Opgegroeid in een ondernemersgezin, was dit een belangrijke reden voor mijn keuze om bij de Rabobank te gaan werken, waar ik geloof in relatiebankieren. Ik heb een achtergrond in bedrijfskunde en information management, wat goed van pas komt in een data-gedreven organisatie als de Rabobank. Het opbouwen van betekenisvolle relaties met zowel ondernemers als collega’s vind ik essentieel.

  • Welke visie heb je voor de Rabobank, zowel lokaal als landelijk, nu je de nieuwe directeur bent?
    De kracht van Rabobank ligt in dichtbij en betrokkenheid, ‘midden in de samenleving’. Door de voortschrijdende digitalisering en toenemende wet- en regelgeving zijn we genoodzaakt ons op grotere schaal te organiseren en te standaardiseren. Deze snelle veranderingen hebben impact, maar bieden ook het voordeel dat we onze specialismen verder kunnen ontwikkelen. Bovendien kunnen we beter inspelen op grote transities zoals klimaatverandering, digitalisering en het bevorderen van een inclusieve samenleving.

    In mijn nieuwe dubbele rol als Regiodirecteur Groot Zakelijk Noordwest en Lokaal Directeur Schiphol e.o. opereer ik dicht bij de klant en de markt, terwijl ik ook landelijk als beleidsbepaler aan tafel zit. Hierdoor vervagen de grenzen tussen lokaal en landelijk, waar deze afstand voorheen groter was. Dit vervagen van grenzen speelt zowel binnen als buiten onze organisatie. Samenwerking, zowel binnen als buiten de bank, is essentieel en past goed bij ons als coöperatieve bank.

  • Wat zie je als de grootste uitdaging voor ondernemers in deze regio, en hoe kan de Rabobank daarbij helpen?
    Wat ik sectorbreed zie, is dat de krappe arbeidsmarkt een grote uitdaging vormt. Daarnaast neemt de druk op betaalbaar en duurzaam wonen voor starters en middeninkomens toe. Op regionaal niveau zetten we ons in om de woningbouw te stimuleren door samen te werken met belanghebbenden in gebiedsontwikkeling. Dit jaar hebben we een uniek financieringsproduct ontwikkeld voor wooncoöperaties, zoals bij woon coöperatie de Nieuwe Meent.

    Naast het runnen van de business zijn er grote transities gaande waar ondernemers aandacht voor moeten hebben, zoals de energietransitie en duurzaam ondernemen in de breedste zin van het woord. De energietransitie brengt uitdagingen met zich mee, zoals netcongestie. Hiervoor hebben we verschillende oplossingen ontwikkeld, van financieringsproducten voor laadinfrastructuur en energieopslag tot het financieren van samenwerkingsverbanden op bedrijventerreinen. We ondersteunen de oprichting en ontwikkeling van energiecoöperaties met financiering en kennis, om ondernemers zelfvoorzienend te maken op het gebied van energie.

    Daarnaast hebben we Rabo Future Fit, een groep adviseurs die klanten helpt duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsstrategie. Ze begeleiden ook ondernemers bij het voldoen aan de CSRD (Corporate Sustainable Reporting Directive) wetgeving. Dit sluit goed aan bij onze rol als coöperatieve bank.

    Op het gebied van digitalisering werken we samen met organisaties zoals Techpoort en CupolaXS om ondernemers te helpen bij de digitale transformatie. We adviseren ook over hoe om te gaan met cybercrime.

    Tot slot zie ik dat internationaal zakendoen door geopolitieke spanningen steeds risicovoller wordt. We hebben veel kennis en expertise opgebouwd over sancties en specifieke landenrisico’s. Gecombineerd met ons internationale netwerk zijn we een waardevolle sparringpartner voor ondernemers.

  • Hoe gaat de Rabobank inspelen op trends zoals digitalisering en duurzaamheid binnen de financiële sector?
    Rabobank heeft zich gecommitteerd aan het Parijs Akkoord, met als doel om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. De grootste uitdaging ligt in onze scope 3-uitstoot, namelijk de uitstoot van onze financieringsrelaties. Daarom begeleiden en motiveren we klanten om te verduurzamen, met de overtuiging dat duurzame bedrijven tevens een bestendigere kasstroom hebben.

    Als data-gedreven bedrijf is de impact van digitalisering op Rabobank aanzienlijk. We zien een voortdurende digitalisering, waarbij het concept van open banking een belangrijk onderdeel van onze strategie is. Open banking houdt in dat we samenwerken met andere bedrijven om financiële diensten aan te bieden, zoals het leverancierskrediet van Bol.com.

    Artificiële intelligentie (AI) doet ook zijn intrede bij Rabobank. Onze adviseurs worden tijdens klantgesprekken ondersteund met suggesties voor de beste oplossingen. Daarnaast wordt AI, zij het nog beperkt, ingezet om teksten te genereren bij kredietaanvragen. Ik verwacht dat hierdoor de doorlooptijden aanzienlijk kunnen afnemen.

  • Welke innovaties of nieuwe diensten kunnen ondernemers de komende jaren van de Rabobank verwachten?
    We blijven doorgaan met productontwikkeling om de energietransitie te ondersteunen. Dit omvat o.a. oplossingen voor de financiering van elektrificatie en energieopslag. Daarnaast verwachten we meer producten zoals onze Impact Lening, waarbij klanten worden beloond met gunstige rente en voorwaarden bij het behalen van duurzaamheidsprestaties. We hebben ook veel kennis van circulaire bedrijfsmodellen en experimenteren met passende financieringsoplossingen, aangezien traditioneel financieringsbeleid vaak niet toereikend is. We bevinden ons dus zelf ook in een transitie.

    Een ander belangrijk thema binnen de bank is het vereenvoudigen van processen, waardoor het voor klanten makkelijker wordt en de doorlooptijden van (krediet)aanvragen verkort worden.

  • Wat motiveert je persoonlijk het meest in je rol als directeur van de Rabobank?
    Dit is drieledig. Ten eerste kunnen we als Rabobank samen met onze klanten en partners het verschil maken op belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Mijn eigen bijdrage hierin is voor mij zichtbaar, wat mij veel voldoening geeft. Daarnaast ervaar ik binnen Rabobank veel ruimte voor ondernemerschap.

    Ten tweede raak ik nooit uitgekeken op het samenwerken met ondernemers, hun plannen te horen, hen uit te dagen en bij te dragen aan de realisatie daarvan. Als mijn klanten succesvol zijn, ben ik daar trots op.

    Ten derde geeft het vormgeven van de Rabobank-organisatie, met als doel tevreden medewerkers die zich continu ontwikkelen, mij veel voldoening. Samen met collega’s werken aan een hogere klanttevredenheid is een prachtige reis.

    Samengevat: betekenisvol werk met betekenisvolle relaties.

  • Hoe zie je de rol van de Rabobank in het versterken van de lokale economie en het ondersteunen van mkb-ondernemers?
    Bij Rabobank dienen wij de reële economie met kennis, netwerk en financiële dienstverlening. Zoals eerder aangegeven doen we dit op verschillende manieren. Onlangs hebben we bijvoorbeeld € 400 miljoen beschikbaar gesteld als donatie aan particuliere en mkb-relaties om te verduurzamen. Daarnaast ondersteunen we lokaal veel (ondernemers)verenigingen, vanuit de overtuiging dat samenwerking leidt tot innovatie en daarmee sterkere bedrijven.

  • Welke eigenschappen of waarden vind je het belangrijkst in jouw leiderschapsstijl, en hoe draagt dat bij aan het succes van het team?
    Ik hecht veel waarde aan eigenaarschap, waarbij elke collega duidelijk voor ogen heeft wat zijn of haar bijdrage is aan de organisatiedoelstellingen. Ik geef daarbij veel ruimte binnen een zo breed mogelijk kader. Het resultaat is dat ik vaak collega’s mag bedanken voor initiatieven die ik niet specifiek heb gevraagd.

  • Zijn er specifieke samenwerkingen of initiatieven die je hoopt te stimuleren tussen de Rabobank en netwerken zoals MeerBusiness?
    In de samenwerking met MeerBusiness vind ik het belangrijk dat er inhoudelijke aandacht is voor belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast is de verbinding tussen ondernemers cruciaal, omdat het leren van en inspireren door elkaar van groot belang is.

  • Naar welk evenement binnen MeerBusiness kijk je het meest uit en waarom?

  1. Uiteraard kijk ik uit naar het Ondernemersgala later dit jaar. Daarnaast hecht ik veel waarde aan kleinere, intiemere bijeenkomsten, zoals het aankomende MeerBusiness Partner Diner, waar meer gelegenheid is voor verdiepende gesprekken.

    Bij MeerBusiness hebben we met veel enthousiasme kennisgemaakt met Jan Feenstra en zijn inspirerende visie op het versterken van de lokale economie en het ondersteunen van ondernemers. Zijn toewijding aan duurzaamheid, digitalisering en samenwerking binnen de regio past perfect bij de uitdagingen en kansen die voor ons liggen. We wensen Jan veel succes en plezier in zijn nieuwe functie en kijken uit naar een waardevolle samenwerking. Meer weten over zijn plannen en visie? Blijf op de hoogte via onze kanalen!