Ondernemer van de maand: Benno Dijkman van het Nova College

02-12-2024

In onze voortdurende missie om de schijnwerpers te richten op de opmerkelijke ondernemers binnen de regio Haarlemmermeer en Schiphol, presenteert MeerBusiness Haarlemmermeer met trots Benno Dijkman als de nieuwe ondernemer van de maand. Deze erkenning wordt mede mogelijk gemaakt door een inspirerende samenwerking met HCNieuws, die ons helpt om elke keer opnieuw een ondernemer in het zonnetje te zetten. Voor onvergetelijke ontmoetingen en unieke leermomenten.

1. Leermomenten afgelopen jaren / Wat heb je meegenomen?

Als een student voor de hotelschool kiest, is er bij de student iets dat ze leuk vinden aan dit gastvrijheids beroep, ze voelen een vonkje dat gastvrijheid heet. Van dat vonkje willen we, samen met de hotels en de ouders een vuurtje maken door te inspireren, leuke excursies, interessante lessen, de juiste begeleiding en goede stageplaatsen met een hele goede stagevergoeding.  We gaan ervoor dat de student met passie van school af gaat. Het is gaaf om te zien dat samen iets opstarten zoveel energie geeft aan alle partijen.

2. Wie was/is jouw grootste voorbeeld?

Als je wil dat het anders gaat heb ik niet perse een voorbeeld. Ik word wel geïnspireerd door bijvoorbeeld Carol Dweck die de mindset heeft onderzocht, Ruud Veltenaar die het al heel lang heeft over een purpose, een reden om iets te doen en bijvoorbeeld Eddie Obeng over de verandersnelheid die ons leren inhaalt. De veranderende wereld vraagt om verandering in de omgang met studenten, bedrijven, ouders en onderwijs. Dat lukt ons op dit moment goed durf ik wel te zeggen. 

3. Wat is jouw favoriete MeerBusiness event?

Over het gala hoor ik leuke verhalen. Onze studenten zijn o.a. daar ervaring aan het opdoen en vertellen er vol enthousiasme over. 

4. Zou je MeerBusiness aanraden aan andere ondernemers. En zo ja, waarom? 

    In tijden van verandering is het noodzakelijk om samen te werken. Elkaar te helpen en positieve aandacht te geven daar waar nodig. Relaties aan te gaan en elkaar te versterken. Daarom is het belangrijk om elkaar te ontmoeten bijvoorbeeld via MeerBusiness. 

    5. Waarover kom je graag met andere leden van MeerBusiness over in contact? 
     

      We hebben altijd behoefte aan leerbedrijven die ruimte hebben om studenten op te leiden. Zowel bij hotels, maar ook facilitair en fastservice bedrijven. Zo zouden wij graag in contact komen met meerdere facilitaire bedrijven op “Beukenhorst Zuid en Park 2020”, 

      Als er een vraag is over opleiden voor het MBO, kan het Novacollege heel goed helpen. Zo is het ook met de hotelschool gegaan. Op verzoek van de regionale branche is het Novacollege in gesprek gegaan. Het Novacollege Hoofddorp is er voor de regio en wil daar ook echt in betrokken zijn. Dat kan gaan over taal lessen, maar ook kunnen dat allerlei opleiding en / begeleidings vragen zijn. 

      Als je informatie wilt over stages en leerbedrijven, neem dan contact op met mij of het Novacollege. Zoekt er iemand een leuke opleiding? Dan kom je toch ook naar het Nova! (info-advies@novacollege.nl) 

      6. Met welke klanten werk jij/ heb jij gewerkt? Zijn er uitschieters of waar ben je trots op? 

         
        Ik ben ontzettend trots op de hotels waar wij mee samenwerken. Niets is te gek of raar. Aan alle verzoeken die ik doe om studenten te werven, inspireren of te begeleiden wordt met liefde voldaan.  Hyatt Place, Hilton Airport, Novotel Schiphol, Intercity Hoofddorp, Steigenberger Airport en Van der Valk A4 staan, samen met hun leveranciers,  helemaal open om onze studenten op te nemen in het gastvrijheidsberoep. De hotels hebben goed begrepen wat er moet gebeuren om jongeren aan zich te binden en hier ook actie in ondernomen. 

        7. Stel je bent 1 dag journalist bij HCNieuws. Waarover zou je schrijven? 

          Ik zou schrijven over onze studenten die stage lopen en het hebben over hun passie en ze een hulpvraag aan de lezers laten stellen over hun opleiding/stage of toekomst. 

          8. Wat zijn jouw leermomenten? 

            Ik heb geleerd om af en toe eens achterom te kijken om te zien wat er al bereikt is, in plaats van vooruit kijken naar alles wat je nog wilt bereiken. Daar krijg je rust van en zie je waar je trots op kunt zijn.  

            9. Waar sta je over 5 jaar? 

              Over vijf jaar werken we samen met meer hotels en bieden we in Hoofddorp meer opleidingen aan op het gebied van Horeca en gastvrijheid. Wat mij betreft wordt gastvrijheid een onderdeel van meer opleidingen en branches. Daarnaast verzorgen we ook trainingen, lessen en bij en omscholing voor regionale bedrijven. 

              10. Welk advies wil jij de jeugd meegeven? 

                De Z van generatie Z is ook van zelfverzekerdheid. De jeugd kan meer en sneller dan de generaties van daarvoor denken. Ze doen het misschien anders. Soms overschreeuwen ze zichzelf, soms denken ze iets niet te kunnen. Voor generatie Z is het belangrijk dat ze weten hoe ze willen communiceren. “Geef me positieve feedback, geef aan wat je van mij verwacht, laat het me uitproberen, geef me een compliment op de taak als ik het goed doe”. Tegen de ondernemers zou ik willen zeggen: praat over gewenst gedrag. Negeer ongewenst gedrag. Dan krijgt het gesprek een positieve wending. 

                11. Welk advies heb jij voor de andere ondernemers? 

                  Investeer in de jeugd en hun opleiding. Maak een stageplan samen met school en de student. Benader de school voor hulp als je die nodig hebt in de begeleiding. Neem snel contact op als je niet de gewenste leerresultaten behaalt.  Zorg dan ook dat de contactgegevens van de begeleiding bij de hand hebt. 

                  12. Wie benoem jij tot ondernemer van de volgende maand en waarom? 

                    Ik benoem Jonathan Karpathios als ondernemer van de maand.  Ik heb veel bewondering voor hem omdat hij gaat voor zijn passie. Eerlijk, heerlijk eten, goed voor de wereld en goed voor de gezondheid.

                    13. Welke vraag heb jij voor de volgende ondernemer van de maand? 

                      Hoe zou jij graag willen wat er over tien jaar op tafel staat bij inwoners van de Haarlemmermeer en waarom. 

                      14. Beantwoord jouw gegeven vraag van de vorige ondernemer van de maand. 

                        Bill vraagt hoe ik ervoor zorg dat mijn onderwijsinnovaties een blijvend succes worden. 

                        Vooruit zien is regeren. We blijven inspelen op de verandering die constant op ons afkomt. Het opleidingen aanbod zal afgestemd worden op de behoefte van de branche. We komen wekelijks in alle stagebedrijven voor gesprekken. Door samen te werken met de bedrijven waar studenten stage lopen, de student en de leermeester. Door de sfeer in het bedrijf aan te voelen en de student en ouders goed te leren kennen zodat we optimaal op elkaar kunnen afstemmen. Aandacht geven is een toverwoord. Ik kan dat niet alleen. Dat moet samen met collega’s, ouders en studenten. Zolang studenten positief praten over de opleiding, mond op mond reclame nieuwe studenten brengt en de bedrijven aangeven waar de behoefte van opleiden ligt, wil het Novacollege deze kwaliteit behouden en uitbreiden.