Ondernemer van de maand: Kristian Komduur

05-03-2025

In onze voortdurende missie om de schijnwerpers te richten op de opmerkelijke ondernemers binnen de regio Haarlemmermeer en Schiphol, presenteert MeerBusiness Haarlemmermeer met trots Kristian Komduur als de nieuwe ondernemer van de maand. Deze erkenning wordt mede mogelijk gemaakt door een inspirerende samenwerking met HCNieuws, die ons helpt om elke keer opnieuw een ondernemer in het zonnetje te zetten. Voor onvergetelijke ontmoetingen en unieke leermomenten.

Ondernemer van de maand maart 2025 Kristian Komduur

Eigenaar van BenKom Group (https://www.benkom.nl)

  1. Wat zijn jouw leermomenten van de afgelopen jaren/ wat heb je meegenomen?


Wij waren net gestart met WesterVilla begin oktober 2019 en kregen te maken met de corona maatregelen per half maart 2020. Hierdoor ga je anders naar je bedrijf kijken en zoek je naar mogelijkheden om zodoende je hoofd boven water te houden. Deze periode heb ik samen met mijn huidige compagnons de krachten gebundeld en samen gekeken naar wat we nog wilden doen omdat de maatregelen toch een keer moesten aflopen. Dit is eigenlijk het begin geweest van BenKom Group. Toen zijn we gestart met de onderhandelingen van Hotel de Beurs en de plannen gesmeed van 11 Bar & Kitchen.

  1. Wie was/is jouw grootste voorbeeld?

Één voorbeeld heb ik niet. Je pikt de dingen eruit van verschillende personen in je omgeving die voor jezelf belangrijk zijn en die voor je (kunnen) werken. Ik waardeer mensen die enthousiast zijn, niet veroordelend en je aanmoedigen in je plannen. Mensen die hun nek uitsteken om iets moois te realiseren voor zichzelf en/of anderen. 

  1. Wat is jouw favoriete MeerBusiness event?

Ik vind zowel de haringparty (helemaal met mooi weer) als het ondernemersgala mijn favoriete evenementen. De setting van de Haringparty is altijd leuk en informeel. Het gala is altijd bijzonder, iedereen in galakleding. Mensen doen allemaal hun best. Je ontmoet veel verschillende ondernemers en je ontmoet altijd wel iemand nieuws.

  1. Zou je MeerBusiness aanraden aan andere ondernemers. En zo ja, waarom?

Uiteraard, er zijn een aantal netwerken die ik iedereen aanraadt en Meerbusiness is daar absoluut één van. De sfeer is anders dan een tijd geleden, de gemiddelde leeftijd ook dus dat is een goede zaak vind. Het informele karakter dat het nu heeft spreekt mij meer aan. Het is natuurlijk een netwerkbijeenkomst dus je kijkt altijd of er wat voor jezelf in zit, maar het is niet zo dat iedereen met visitekaartjes zit te strooien en te pushen voor samenwerkingen. Het gaat vaak vanzelf.

  1. Waarover kom je graag met andere leden van MeerBusiness over in contact?

Soms wil je iets uitgevoerd krijgen in je zaak maar ‘vergeet’ je je contacten nog wel eens goed in te zetten. Het is goed om elkaar te blijven zien zodat je elkaar kunt helpen. Ik vertel graag waar wij mee bezig zijn, zoals de verschillende event-/vergaderzalen in Hotel Twenty Three, maar ook in 11 Bar & Kitchen, WesterVilla en NANDO – Italian Bistro in Amsterdam. 

  1. Met welke gasten werk jij/ heb jij gewerkt? Zijn er uitschieters of waar ben je trots op?

Ik ben trots op wat we tot nu toe hebben gerealiseerd samen met ons team. We hebben verschillende grote zakelijke evenementen georganiseerd van o.a. KLM, maar ook bruiloften zijn altijd speciaal, net als een uitvaart die wij samen met Alexander van der Pijl van Dunweg hebben mogen organiseren. Heel bijzonder en dankbaar werk. Ik ben trots op de verschillende horecazaken die we nu hebben. We zijn momenteel nog bezig met een overname en daarnaast zullen we nog meer zaken openen.

  1. Stel je bent 1 dag journalist bij HCNieuws. Waarover zou je schrijven?

Horeca en AI. Er zijn al verschillende tools in de horeca om automatisch te antwoorden op veelgestelde vragen. Ik zou willen onderzoeken hoe we als horeca gebruik kunnen maken van AI maar wel de persoonlijke benadering kunnen behouden. Hoe ervaren mensen dit? De mensen in de horecagelegenheid zelf zullen nooit vervangen worden maar de benadering, de communicatie kan veel efficiënter en AI zal daar zeker onderdeel van zijn en blijven.

  1. Waar sta je over 5 jaar?

Over 5 jaar heeft de BenKom Group meerdere horecazaken in de Haarlemmermeer en groot Amsterdam. Een gevestigde naam waarvan mensen weten wat ze kunnen verwachten. Een mooie zaak, leuke sfeer, lekker eten, de plek voor hun event, zakelijk of privé. We willen onze mensen een kans geven om onderdeel van de zaak te worden. Over 5 jaar hoop ik dat we meerdere samenwerkingen hebben lopen met mensen die ooit bij ons op de vloer zijn begonnen.

  1. Welk advies wil jij de jeugd meegeven?

Blijf onbevangen en onbevooroordeeld. Onderneem actie om je doel te bereiken. Als je nog geen doel hebt, doe dan veel ervaring op zodat je weet wat je wilt. Zie niet alles als persoonlijk commentaar of aanval, maar luister naar de tips die je krijgt en kijk hoe dit voor jezelf werkt. Blijf niet thuis zitten, vergroot je wereld, ga werken en ontdekken. En vooral; maak plezier en wees enthousiast.

  1. Welk advies heb jij voor de andere ondernemers?

Doe het lekker op je eigen manier. Luister niet te veel naar andere meningen. Pik de dingen eruit die voor jezelf belangrijk zijn en blijf niet hangen in negativiteit. Er gebeuren meer positieve dingen op een dag dan negatieve. 

  1. Wie benoem jij tot ondernemer van de volgende maand en waarom?

Rick van Driel, ik vind hem een ondernemer die ook stappen maakt, zijn zaak vergroot, dienstverlening uitbreidt. Dat kan ik waarderen en daarom mag hij ook onder de aandacht gebracht worden

  1. Welke vraag heb jij voor de volgende ondernemer van de maand?

De autowereld is ook continu in beweging. Hoe en met wie blijf jij op de hoogte met wat er speelt in jouw marktgebied. Pas je jouw strategie tussentijds aan of hou je vast aan de lijn die je hebt ingezet.

  1. Beantwoord jouw gegeven vraag van de vorige ondernemer van de maand.

Horeca verandert steeds. WIj organiseren nu diverse evenementen zoals een pubquiz, R&B brunch, bingo, sip and paint e.d. Wij hebben een event en marketing team die hier mee bezig is en kijkt naar de trends. Wij houden vast aan onze visie maar er is altijd ruimte om aan te passen. Dit moet ook wel anders mis je de trends en zul je achter lopen en dus minder gasten ontvangen. 

Kristian laat zien hoe doorzettingsvermogen, strategisch denken en een passie voor horeca de basis vormen voor succes. Zijn verhaal is een inspirerend voorbeeld van hoe uitdagingen kunnen leiden tot nieuwe kansen en hoe samenwerking en innovatie een bedrijf laten groeien. Een mooi bewijs dat ondernemerschap draait om kansen zien, aanpakken en blijven ontwikkelen!

Aanmelden nieuwsbrief

Vul je e-mailadres in om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.
Nieuwsadvertentie kopen >>