In onze voortdurende missie om de schijnwerpers te richten op de opmerkelijke ondernemers binnen de regio Haarlemmermeer en Schiphol, presenteert MeerBusiness Haarlemmermeer met trots Michiel Smilde als de nieuwe ondernemer van de maand. Deze erkenning wordt mede mogelijk gemaakt door een inspirerende samenwerking met HCNieuws, die ons helpt om elke keer opnieuw een ondernemer in het zonnetje te zetten. Voor onvergetelijke ontmoetingen en unieke leermomenten.
Ondernemer van de maand februari 2025 Michiel Smilde
Eigenaar van Eventerim, Event- & Congresmanagement (www.eventerim.com)
Destinatiemanager van Convention Bureau Event Park Amsterdam (www.eventparkamsterdam.com)
Inspecteur YOIN Excellent Meeting Places (www.yoinexcellentmeetingplaces.com)
- Wat zijn jouw leermomenten van de afgelopen jaren/ wat heb je meegenomen?
Menigeen ging mij al voor ten aanzien van de lessen die wij uit Corona leerden. Het viel mij op dat er binnen het ondernemers legioen best wel wat mensen waren die vooral naar de overheid wezen en hulpeloos bleven rondhangen. Natuurlijk heb ik ook meerdere malen achter mijn oren gekrabd, maar ik herinner mij met name de bij mij opnieuw opbloeiende ondernemersgeest, waarbij je binnen de nieuwe dagelijkse praktijk je boterham moest proberen te verdienen. Dat heeft prachtige nieuwe initiatieven en partnerships opgeleverd en heeft mij geleerd altijd uit te gaan van wat er wél kan.
- Wie was/is jouw grote voorbeeld?
Ik kijk niet op die manier naar andere mensen, anders dan dat ik erg gevoelig ben voor integriteit, oprechtheid en enthousiasme. Mensen met echt goede slimme ideeën of initiatieven, die daar vervolgens dan ook – succesvol of niet – vervolg aan gegeven hebben. Als ik dan toch een naam moet noemen… Joop van den Ende, is echt wel een man waar ik een hele hoop respect voor heb.
- Wat is jouw favoriete MeerBusiness event?
Ik houd persoonlijk van wat kleinschaliger business evenementen, omdat je daar wat effectievere contacten opdoet. Ik ben o.a. fan van het MeerBusiness padeltoernooi.
- Zou je MeerBusiness aanraden aan andere ondernemers. En zo ja, waarom?
Ja natuurlijk! Een partnership met MeerBusiness verrijkt je als ondernemer. Ook zij bieden ondernemers optimaal gelegenheid om elkaar meerdere malen per jaar op een leuke en informele wijze te ontmoeten en kennis & ervaring te kunnen uitwisselen.
- Waarover kom je graag met andere leden van MeerBusiness over in contact?
Ik heb dagelijks meerdere ondernemerspetten op, maar al mijn werkzaamheden komen samen in mijn evenementenbureau Eventerim, Event & Congresmanagement. Ik zou graag weer wat meer events voor bedrijven in onze regio organiseren. Met ruim 40 jaar ervaring in de hospitality- en evenementenbranche verzorg ik graag de vormgeving, de productie, de realisatie en/of het management van je aanstaande evenement, meeting of congres.
- Met welke klanten werk jij/ heb jij gewerkt? Zijn er uitschieters of waar ben je trots op?
Sinds ik in 2009 met mijn bureau begon heb ik voor veel mooie bedrijven, organisaties en initiatieven mogen werken. Veelal binnen het MKB, maar er zaten ook grotere organisaties bij. Zo organiseerde ik het 25-jarig lustrum voor Euro Pool Systems en een jaarlijks terugkerend ketencongres van Moonen Packaging. Beiden binnen hun eigen vestigingslocaties. Prachtig om events letterlijk vanaf de grond te bedenken en op te bouwen. Of het 2-jaarlijkse internationale directieoverleg van HMS Host-Autogrill. Niets was te gek! Maar ook mijn 2-jarige opdracht bij Concours Hippique Haarlemmermeer was onvergetelijk.
- Stel je bent 1 dag journalist bij HCNieuws. Waarover zou je schrijven?
Die is niet moeilijk. Ik zou graag een vaste column voor mijn rekening nemen binnen het thema Toerisme. Als destinatiemanager van Convention Bureau Event Park Amsterdam vertegenwoordig ik internationaal de zakelijk toeristische markt van onze gemeente, waaronder 36 in Haarlemmermeer gevestigde hotel- en locatiepartners en toeleveranciers. Dat is voor onze regio écht een hele belangrijke markt, waar heel veel leuks en interessants over te vertellen valt.
- Waar sta je over 5 jaar?
Over 5 jaar doe ik waarschijnlijk nog steeds hetzelfde, maar op een ander manier. Dat heeft te maken met mijn leeftijd, de ontwikkelingen binnen onze organisatie en de branche én de ambitie om beter, relevanter en duurzamer te worden.
- Welk advies wil jij de jeugd meegeven?
Als ik één advies zou mogen geven aan de jongere generatie, dan is het dit: wacht niet af, maar
neem initiatief. De wereld verandert sneller dan ooit, en dat vraagt om mensen die niet alleen
volgen, maar vooral ook zelf koers durven bepalen. Wees nieuwsgierig. Vraag door. Kijk verder
dan je eigen bubbel. Echte groei zit in het begrijpen van anderen, in het tonen van oprechte
interesse in mensen, je omgeving en de wereld om je heen. Laat je niet leiden door algoritmes
die alleen bevestigen wat je al denkt, maar zoek actief naar nieuwe perspectieven.
En boven alles: wees jezelf. Niet de gepolijste versie die op social media past, maar de echte, unieke jij. Durf je mening te vormen, kritisch te zijn en ergens voor te staan. De wereld heeft geen behoefte aan meer meelopers, maar aan mensen met karakter, lef en visie.
- Welk advies heb jij voor de andere ondernemers?
Verwacht niets op een presenteerblaadje. Toon lef, wees onderscheidend en blijf in
beweging. Ondernemen is geen toekijken, maar vooruitgaan.
- Wie benoem jij tot ondernemer van de volgende maand en waarom?
Kristian Komduur. Samen met zijn compagnons heeft hij wat mij betreft de ‘groot-stadse horeca’ in Haarlemmermeer geïntroduceerd. Met mooie, onderscheidende, eigentijdse en kwalitatieve concepten. En ik begrijp dat hij daar nog lang niet klaar mee is.
- Welke vraag heb jij voor de volgende ondernemer van de maand?
Ben jij bang voor de verstedelijking van Haarlemmermeer? Zo ja, hoe denk je desondanks dat wij onze eigen identiteit zouden kunnen vasthouden? Zo nee, waarom niet?
Beantwoord de vraag: Door het thuis werken is het landschap verandert van de kantoren. Hoe belangrijk is het om mensen (collega’s) bij elkaar te brengen in deze tijd?
Antwoord: Persoonlijk contact blijft de sleutel tot groei
Het werklandschap is onherroepelijk veranderd. Thuiswerken is niet meer weg te denken en dat zal ook niet terugdraaien. Toch blijft persoonlijk contact essentieel. Mensen moeten elkaar blijven ontmoeten, verbinding voelen en samen ervaringen delen. Dat is de basis voor ontwikkeling en groei – zowel van individuen als van bedrijven.
Dit vraagt om een bewuste aanpak. Niet alleen binnen de kantooromgeving, maar ook daarbuiten zien we beweging. De vraag naar externe meetings en activiteiten groeit, vaak met een inhoudelijke kern én een flinke dosis fun. Waarom? Omdat teams die samen beleven, leren en lachen, beter samenwerken en sterker presteren.
Michiel kijkt met trots terug op de vele successen die hij heeft geboekt, zowel in de evenementenbranche als in zijn werk als destinatiemanager. Hij heeft altijd de drang gehad om verder te gaan dan alleen het zakelijk resultaat; voor hem draait het om het creëren van echte verbinding en impact, zowel voor zijn klanten als voor de regio waarin hij werkt.