Ondernemer van de maand: Jonathan Karpathios Co-founder The Farm Kitchen | Co-owner The Farm Kitchen’s Kookfabriek

14-01-2025

In onze voortdurende missie om de schijnwerpers te richten op de opmerkelijke ondernemers binnen de regio Haarlemmermeer en Schiphol, presenteert MeerBusiness Haarlemmermeer met trots Jonathan Karpathios als de nieuwe ondernemer van de maand. Deze erkenning wordt mede mogelijk gemaakt door een inspirerende samenwerking met HCNieuws, die ons helpt om elke keer opnieuw een ondernemer in het zonnetje te zetten. Voor onvergetelijke ontmoetingen en unieke leermomenten.

  1. Wat zijn jouw leermomenten van de afgelopen jaren/ wat heb je meegenomen?

Dat je vooral moet doen wat je leuk vindt. Ook binnen je eigen bedrijf daar altijd scherp op blijven, voordat je het weet ben je met dingen bezig waar je niet gelukkig van wordt.

  1. Wie was/is jouw grootste voorbeeld?

De natuur, daar zit voor mij veel inspiratie. Je zult ernaar moet luisteren om meer te zien, het is een ecosysteem wat altijd werkt en zal blijven bestaan. 

  1. Wat is jouw favoriete MeerBusiness event?

Ik vond als foodliefhebber, het asperge event leuk ook doordat Adamas in het zonnetje werd gezet.

  1. Zou je MeerBusiness aanraden aan andere ondernemers. En zo ja, waarom?

Ja natuurlijk, als ondernemer kom je daar snel gelijkgestemden tegen waar je mee van gedachten kunt wisselen en kennis kunt delen.

  1. Waarover kom je graag met andere leden van MeerBusiness over in contact?

We zijn bezig het uitrollen van een franchiseformule voor de Kookfabriek, graag kom ik in contact met leden die daar ervaring in hebben.

  1. Met welke klanten werk jij/ heb jij gewerkt? Zijn er uitschieters of waar ben je trots op?

Mijn klantenportfolio is heel breed, van overheidsinstelling tot lokale boer, van wereldster tot je buurman.
Ik ben blij met elke klant, niet trotser op de een dan de ander, trots ben ik op mijn team, omdat ze elke keer weer het beste uit elkaar halen om de gast een goede beleving te verzorgen.

  1. Stel je bent 1 dag journalist bij HCNieuws. Waarover zou je schrijven?

Graag zou ik dan een artikel schrijven over dat Glyfosaat weer goedgekeurd is door de EU en ons voedselsysteem, hoe ziek dit in elkaar steekt. Teveel gif en teveel transport, daar worden wij als mens en de planeet ziek van.

  1. Waar sta je over 5 jaar?

Dan is de manier van werken volgens het principe van The Farm Kitchen het nieuwe normaal: lokaal, gifvrij en transparant op je bord.

En dan draait de kookfabriek ook in het buitenland.

  1. Welk advies wil jij de jeugd meegeven?

Spendeer meer tijd buiten in plaats van op je scherm, zoek naar het onbekende en durf fouten te maken dat zijn de mooiste momenten om van te leren.

  1. Welk advies heb jij voor de andere ondernemers?

Bekijk wat voor impact je bedrijf heeft op je omgeving, over mens, dier en aarde. Voor mij is het van belang dat ik altijd naar eer en geweten handel en daarmee de aarde beter achter laat als dat ik gekomen ben en als je op den duur jonge ondernemers daarmee weer weet te inspireren, dan ben ik een gelukkig mens, want als je blijft doen wat je leuk vindt hoef je nooit te werken. 

  1. Wie benoem jij tot ondernemer van de volgende maand en waarom?

    Michiel Smilde. Michiel Smilde had mij uitgenodigd om een diner te koken in Pharos, waar Xander, mijn zakenpartner nu, het plan voor de hernieuwde Pharos presenteerde.

  1. Welke vraag heb jij voor de volgende ondernemer van de maand? 

    Door het thuis werken is het landschap verandert van de kantoren. Hoe belangrijk is het om mensen (collegas)  bij elkaar te brengen in deze tijd ?
  1. Beantwoord jouw gegeven vraag van de vorige ondernemer van de maand.

Vraag vorige maand: Hoe zou jij graag willen wat er over tien jaar op tafel staat bij inwoners van de Haarlemmermeer en waarom.

Antwoord: Dat de inwoners van de Haarlemmermeer hun voedsel op bord hebben liggen wat vrij is van pesticiden, want daar komt de grootste ellende van. Gif stapelt zich op in de voedselketen en in ons lichaam, waardoor de gronden maar ook onze lichamen allerlei gebreken gaan vertonen. Daarnaast hoop ik dat hun eten weer uit Nederland komt, met enkele uitzonderingen daar gelaten.

Voor Jonathan draait alles om het blijven luisteren naar wat er nodig is en inspelen op veranderingen die onvermijdelijk op ons afkomen. Het principe van The Farm Kitchen is gebaseerd op het leveren van lokaal, gifvrij en transparant voedsel. “De natuur is voor mij een onmiskenbare bron van inspiratie. Het is een ecosysteem dat altijd werkt, zolang we het goed behandelen en blijven afstemmen op wat nodig is,” zegt Jonathan. Hij blijft zich inzetten om deze visie verder te verspreiden, zodat het de nieuwe norm wordt, zowel lokaal als internationaal.

Het succes van The Farm Kitchen is niet alleen te danken aan zijn passie, maar ook aan de samenwerking met een gedreven team. “Mijn team haalt altijd het beste uit elkaar om onze gasten een geweldige beleving te geven. We werken samen met leveranciers, boeren en lokale producenten om onze missie te realiseren,” legt Jonathan uit. Dit stelt hen in staat om te blijven groeien en hun visie in de praktijk te brengen.

Jonathan kijkt met trots terug op de vele positieve reacties die hij heeft ontvangen van klanten, van overheidsinstellingen tot lokale ondernemers en zelfs wereldsterren. Maar het belangrijkste voor hem is het effect dat ze hebben op de wereld: “Ik wil dat mijn bedrijf een positieve impact heeft op mens, dier en de aarde. Als ik daarin slaag, ben ik tevreden.”

Als ondernemer is Jonathan vastbesloten om door te blijven geven wat hij heeft geleerd en tegelijk jonge ondernemers te inspireren om hetzelfde te doen. Zijn advies? “Blijf doen wat je leuk vindt, dan hoef je nooit te werken.” En met die instelling blijft Jonathan niet alleen zijn bedrijf laten groeien, maar ook een verschil maken voor de toekomst.